Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /www/webvol38/ra/xst6gaae5hq8nhi/perpenning.se/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 154

Warning: file_get_contents(https://media.perpenning.se/2021/05/dti7MnfpNL9a.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /www/webvol38/ra/xst6gaae5hq8nhi/perpenning.se/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 154

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /www/webvol38/ra/xst6gaae5hq8nhi/perpenning.se/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 154

Warning: file_get_contents(https://media.perpenning.se/2021/05/dti7MnfpNL9a.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name does not resolve in /www/webvol38/ra/xst6gaae5hq8nhi/perpenning.se/public_html/wp-includes/class-wp-image-editor-imagick.php on line 154

Det finns ett stort antal personer som lyckas att försörja sig genom att blogga om ekonomi och sparande. Intresset för privatekonomi är stort och många privatpersoner ägnar mycket tid och energi för att bli bättre på ett hantera sina besparingar och investeringar. Den bloggare som är kunnig i ekonomi och har förmågan att skriva bra artiklar om ämnet har därför stora möjligheter att få en stor läsarkrets. Det är emellertid inte tillräckligt att vara kunnig och att skriva bra. För att lyckas som bloggare måste man även vara en skicklig marknadsförare.

Nyhetsbrev i marknadsföringen

Inom många nischer, som till exempel mode och accessoarer, är fotografier och videor de dominerande verktygen i marknadsföringsarbetet. Majoriteten av de influencers som dominerar media kommunicerar i princip uteslutande via Instagram eller Youtube. Det är ytterst sällan som de presterar några skriftliga alster i sin dagliga gärning.

Inom området för privatekonomi finns det emellertid fortfarande utrymme för det skrivna ordet. De personer som är intresserade av sparande och privatekonomi föredrar oftast skriftlig kommunikation framför färgglada fotografier och videor. Detta har medfört att nyhetsbrev är ett mycket effektivt marknadsföringsverktyg för den som driver en blogg inom området för ekonomi och sparande. Genom att löpande skicka ut nyhetsbrev till de som prenumererar bygger bloggen, och dess innehavare, sakta men säkert upp sitt varumärke och sin auktoritet.

Andra marknadsföringsverktyg

Oavsett vilka verktyg som man väljer för sin marknadsföring är det skriftliga innehållet alltid det som är viktigast för en bloggare. Även om en text mår bra av ett par kompletterande bilder är det textinnehållet som är det väsentliga. Ekonomi är dessutom något som enklast presenteras i skriftlig form. Läsarna av en ekonomiblogg förväntar sig välskrivna och initierade artiklar om ekonomi och sparande, inte några bilder på en solnedgång eller när bloggens innehavare äter frukost på altanen. Det fungerar måhända när man ska marknadsföra resor eller morgonrockar, men inte när man ska sälja sparprodukter.