Starta företag för att ha en tryggare framtid

Avkalle

Starta företag för att ha en tryggare framtid

En gång i tiden var det en trygghet att vara anställd. Detta gällde framförallt om man var anställd i en statlig verksamhet som till exempel Posten eller Televerket, som Telia hette på den tiden. Då var en anställning i princip garanterad till pensionsåldern. Idag är situationen helt annorlunda, även för de som är anställda i statliga verksamheter. Det är få personer som kan känna sig säkra på att få behålla sina anställningar under någon längre tid. Samhällsutvecklingen går oerhört snabbt och ett stabilt företag kan snabbt befinna sig i en ekonomisk utförsbacke och därmed bli tvungen att säga upp stora delar av sin personal.

Vikten av att själv kunna påverka sin framtid

För många har denna osäkerhet medfört att de har omvärderat sin arbetssituation. I stället för att vara beroende av en arbetsgivare för att kunna försörja sig, väljer de att starta ett eget företag. Genom att själva driva en verksamhet får de större möjligheter att själva påverka sin framtid. Den som är en van företagare vet att tillvaron inte alltid är en dans på rosor, men man har definitivt större möjligheter att påverka sin egen framtid. Att detta sedan innebär arbetsveckor på mellan 60 och 80 timmar under vissa perioder är något som man “får leva med”. Det är trots allt som så, att fördelarna med att driva sitt eget företag oftast överväger nackdelarna.

Ordning och reda på företagets papper

Oavsett om du väljer att starta ett nytt företag eller köpa ett befintligt företag, är det A och O att du har full kontroll på administrationen från första dagen. Det du först och främst måste ha kontroll på är den löpande redovisningen. Bokföringen måste fungera klanderfritt och skatteredovisningarna måste lämnas in varje månad. Dessutom måste du själv ha kontroll på den ekonomiska utvecklingen i företaget. Fungerar inte dessa delar kommer din verksamhet att bli mycket kortlivad.

Du måste även ha full kontroll på företagets avtal och andra juridiska dokument. Detta gäller särskilt om du köper en pågående verksamhet, i vilken det redan finns avtal och där det löpande upprättas nya avtal. En smidig lösning är att du använder dig av någon form av digital avtalshantering i verksamheten. Det innebär att du kan standardisera och förenkla skapandet av nya avtal samtidigt som du dessutom får kontroll över de befintliga avtalen. Ett digitalt system för avtalshantering kommer att bespara dig många framtida bekymmer i verksamheten.

Marknadsföring och utveckling av verksamheten

När du väl har kontroll på de administrativa delarna av företaget kan du fokusera på att utveckla och marknadsföra verksamheten. Detta är de områden av företagande som de flesta företagare brinner för och som också är anledningen till att de väljer att driva företag. Att arbeta med marknadsföring eller utveckla företagets produktsortiment är som regel betydligt mer inspirerande än att sitta med företagets bokföring. Men båda delarna behövs och lyckas du förena de tu, har du mycket goda möjligheter att lyckas som företagare.

Om författaren

kalle administrator